A inicis de 1975 Edmon Orts em convida a participar a la revista “Dirigido por…”, que havia creat el 1972. En la línia del que serien la majoria dels textos que faria, vaig començar amb la crítica de “Contactos” (1970) de Paulino Viota, i sota el títol genèric de “Cine marginal”. Fou en el núm. 21, pàg. 35 (març 1975). Feia referencia a la projecció que s’havia fet al Cine Club Ingenieros l’1 de febrer anterior i del que s’havia editat un dossier. Veure el primer arxiu annexat.
En paral·lel, el mateix mes (març 1975), es quan s’inicia la meva (extensa) col·laboració a “Cinema 2002”. Amb aquella crítica de “Robin Hood nunca muere” (1975) de Francesc Bellmunt. Era en el número 2, pàg. 12. Veure el punt “11” d’aquesta “Hemeroteca particular”.
Un següent text que vaig escriure per “Dirigido por…”, “Cine de Madrid: Sitgistas y otras opciones paralelas (“oficialmente” no etiquetadas)”, que girava al voltant, entre d’altres d’Antonio Artero, no es va arribar a publicar. La revista estava més orientada als assajos sobre autors cinematogràfics. En canvi, en aquell “calaix de sastre” que era “Cinema 2002” era més fàcil publicar informacions sobre el cinema marginal o d’altres expressions fora del aparell industrial. Hi vaig col·laborar amb una munió de textos fins gairebé el final de la revista. El meu darrer text fou “El laberinto de Apocalypse now, un juego con espejos que se desplazan”, fou en el núm. 63 (maig 1980). Després tan sols van sortir dos revistes més (els números 64 i 65-66).
Uns mesos després vaig retornar a “Dirigido por…” amb la proposta de continuar aquesta línia dedicada a la marginalidad cinematogràfica. Els temps havien canviat (i estaven canviant), per la qual cosa vaig triar un títol prou ampli: “Marginales y fronterizos”, intentant encabir a aquelles propostes que vorejaven la pertinença als canals industrials. La primera col·laboració fou en el núm. 79, pàg. 48 (gener 1981), “El cine marginal y los festivales cinematográficos (del Estado Español)”, més una breu crònica de la revista “CinémAction” dedicada al “Cinéma d’avant-garde” i on havia publicat aquell “Espagne – Cinéma militant : De Franco a Juan Carlos”. Veure el punt “20” d’aquesta “Hemeroteca particular”.
Serien setze textos publicats a “Dirigido por…” (del núm. 79 al 99), fins el desembre de 1982. Després podria publicar-ne dos més a la nova “Cinema 2001”, hereva d’aquella “Cinema 2002”. En el núm. 1 (octubre 1983) hi publicaria una introducció que explica els plantejaments d’aquesta secció, de “Marginales y fronterizos”: “Esta es una zona olvidada, que se reclama continuadora de aquel espíritu de “Cinema 2002”. Cuando alguien quiera acercarse a la práctica cinematográfica más o menos marginal de la década de los setenta, deberá recurrir a la colección de aquella revista. En ella se incubó e informó del movimiento (Almería, Orense…). El título actual corresponde al de una sección… en la compañera “Dirigido por…”… y que ahora espera proseguir en esta. Como es natural los planteamientos sobre esta parcela, desde los primeros setenta hasta ahora, han variado sensiblemente…pretendemos antes que nada INFORMAR, posibilitar el CONOCIMIENTO; y de vez en cuando detenerse momentáneamente y REFLEXIONAR”.
Els setze textos de “Dirigido por…” foren:
“El cine marginal y los festivales cinematográficos (del Estado Español)” (n. 79, pàg. 48 i 49, gener 1981)
“CinémAction” (n. 79, pàg. 49, gener 1981)
“Numax de Joaquín Jordá (Los problemas de autogestión en un contexto capitalista)” (n. 80, pàg. 6, febrer 1981)
“Panorámica sobre el cine marginal” (n. 81, pàg. 40, març 1981)
“Converses de cinema a Catalunya” (n. 83, pàg. 47, maig 1981)
“Artero: maño y sitgista (o “La dinamitación de las prácticas de significación dominantes”) (n. 83, pàg. 53, i 54, maig 1981)
“Antonio Drove: Nosotros los de entonces ya no somos los mismos” (n. 84, pàg. 52, juny i juliol 1981)
“Muestra de cine experimental español” (n. 86, pàg. 20, octubre 1981)
“Augusto Martínez Torres: el discreto encanto” (n. 88, pàg. 18 i 19, desembre 1981)
“Cinema-politique: en la perspectiva de una vida apasionante” (n. 88, pàg. 19, desembre 1981)
“Dos proyectos de cine infantil” (n. 89, pàg. 42, gener 1982)
“Imatges i fets dels catalans: un proyecto cultural” (n. 91, pàg. 14, març 1982)
“El cine experimental: propuesta teórica” (n. 93, pàg. 24, maig 1982)
“Antoni Martí: el compromís amb el país” (n. 94, pàg. 16, juny 1982)
“Finestra (Ventana) Santos: una aproximación a los films de Carles Santos” (n. 97, pàg. 56, octubre 1982)
“La Central del Curt. Una peculiar experiencia: Fin de una etapa” (n. 99, pàg. 14, desembre 1982).
Veure el segon arxiu annexat.
La crónica sobre “Cinema-politique…” (n. 88, pàg. 19) començava dient que “Normalmente los textos sobre el cine marginal son más bien escasos, de hecho ya es una “proeza” publicar una sección en una revista cinematográfica de ámbito general…”. Bé doncs uns mesos després, el desembre de 1982 (núm. 99) es va acabar la secció. Casualment el 28 d’octubre s’havien fet les eleccions generals que va permetre l’arribada al poder dels socialistes. Amb la fi de la “transició”, del període convuls i il·lusionant, es va bandejar aquesta crònica de “Marginales y fronterizos”. Ja sols calia parlar de CINEMA.
Uns mesos després, com deia abans, molts dels col·laboradors d’aquella revista “Cinema 2002” vam reaparèixer a “Cinema 2001”. Tan sols van ser cinc números, però en el primer i el darrer vaig poder continuar aquesta secció de “Marginales y fronterizos”. Foren:
“El otro cine infantil (Entrevista con Joan Martí)” (n. 1, pàg. 50, octubre 1983)
“Cine experimental español: Otros films, nuevas anotaciones teóricas” (n. 5, pàg. 64, febrer 1984).
Veure el tercer arxiu annexat.
Aquesta línia de treball ja hi era a molts dels textos que havia anat publicant a “Cinema 2002”. Per exemple:
“Antoni Padrós: imágenes de la marginación” (n. 4, pàg. 56, juny 1975)
“Lorenzo Soler: (casi) un pionero de la marginalidad” (n. 22, pàg. 73, desembre 1976)
“Entrevista con Antoni Martí” (n. 23, pàg. 71, gener 1977)
“Colectivo de Cine de Clase” (n. 24, pàg. 68, febrer 1977)
“Institut del Cinema Català” (n. 38, pàg. 72, abril 1978)
“Informe general…” de Pere Portabella (n. 38, pàg. 62, abril 1978)
“Grup de producció” (n. 38, pàg. 64, abril 1978)
“Breve historia acerca del cine marginal…” (n. 38, pàg. 56, abril 1978)
“Noticiari de Barcelona” (n. 51, pàg. 55, maig 1979)
“Lorenzo Soler: de los pocos que han logrado cerrar la puerta del pasillo…” (n. 57, pàg. 57, novembre 1979)
“La crisis del cine marginal” (n. 61-62, pàg. 101, març i abril 1980).
També ho eren els que vaig publicar a “Fulls de Cinema”, sota el títol de “L’altre cinema”:
Núm. 1 (octubre 1978), “Alternatiu, marginal, militant i paral·lel: Situació actual”.
Núm. 3 (febrer i març 1979), “El cinema marginal i la crítica cinematogràfica”
Núm. 5 (juny i juliol 1979), “Assaig per una valoració cinematogràfica del cinema marginal”. Veure el punt “16” d’aquesta “Hemeroteca particular”.
.
.
.