Havien passat més de deu anys de quan vaig acabar de publicar el darrer lliurament d’aquella llarga sèrie “El Marquès de Mont-roig, a la recerca d’una ombra”, i un dia en una llibreria de vell vaig trobar el llibre “Los catalanes en América (Cuba)” de Carlos Martí (Editorial Minerva, 1918). El vaig fullejar ràpidament i, per casualitat, vaig trobar un paràgraf que parlava que un “catalán llamado Ferratges, fue quien siendo músico mayor de un regimiento, desde los altos del Café La Venus, recoge las primeras notes de una comparsa que cantaban las mulatas María de la O y María de la Luz, denominada El Cocoyé…”, després explicava que aquest moment fou l’inici la Rumba criolla i del bolero oriental. D’aquí, i d’altres indagacions, va sorgir el text “Un Ferratges en l’origen de la música cubana” que vaig publicar al “Ressò mont-rogenc” núm. 127 (3r trimestre del 2013). Aquest era Ferran Ferratges Ballester (Mont-roig, 1809 – Barcelona, 1879), pare del Marquès de Mont-roig. Veure l’arxiu annexat.
.
.