El “Cine Club de l’Associació d’Enginyers” es va donar d’alta el 1969 amb el número de registre oficial A-226 i amb el número d’alta a la Federació de Cine Clubs del 305. Dèiem (punt “34” d’aquesta “Hemeroteca particular”) que l’havia creat el company Joaquim Romaguera (1941-2006) i que l’havia dirigit fins el 1981. També recordarem (punt “07”) que Romaguera havia sigut el president del “Cine Club Ingenieros” de l’Escola d’Enginyers Industrials de Barcelona del 1966 al 1969. També, com a “Cine Club de l’Associació d’Enginyers”, havia col·laborat amb alguns dels cicles que havíem fet nosaltres al “Cine Club Ingenieros”. Com a conseqüència d’aquesta col·laboració va néixer el logo del “Cine Club de l’Associació d’Enginyers”, aquella mena de fotograma amb una pinça d’estendre roba, a la manera de com es penjaven aquells fragments de “copión” preparats pel muntatge de la pel·lícula. Aquest logo després l’aprofitaríem nosaltres (Juan Manuel García Ferrer i jo) en el projecte de “Personatges de la cultura” que vam iniciar el 1982.
També havia participat en el documental “Un libro es un arma” (1975), de la Cooperativa de Cinema Alternatiu, parlant de l’atemptat a la llibreria Viceversa (16 d’agost de 1973).
El “Cine Club de l’Associació d’Enginyers”, dirigit per Romaguera, va anar fent, del 1970 al 1981, a la sala d’actes del Col·legi d’Enginyers Industrials de la Via Laietana núm. 39, nombroses sessions dedicades a diversos cicles: el 1970 sobre els grans mestres del cinema, del 1971 al 1973 sobre el cinema còmic.
En la presentació de la temporada 1974-1975, Joaquim Romaguera explicava que “cinc anys són masses i cremen abastament a les persones, per això voldríem trobar un relleu, més ajuda, noves alternatives de participació… Fins ara ens hem trobat sols i hem de fer les feines entre els mateixos, els de sempre. Cap enginyer ha sortit disposat a col·laborar en el cineclub, en el seu cineclub. Però hem de seguir endavant…”. Es farien divuit sessions dedicades a: “Grans noms del cinema francès”, “Clàssics del cinema alemany” i “Els joves del cinema alemany”.
Els 1975 i 1976 es van fer sessions sobre el cinema independent espanyol. Cal remarcar que aquest darrer any es va fer el cicle “Films / Arte”, unes sessions que sota el mateix títol s’havien presentat a l’abril a Madrid (“Estudio de Arte Ondar”).
El 1977 es va dedicar al “cinema soviètic en temps de pau”, i es va acabar amb la “Setmana de cinema de dibuixos animats” (maig).
L’activitat no continua fins el 1981 amb la “Primera setmana de cinema experimental espanyol” (maig de 1981). En el text de presentació del llibret dedicat a aquest cicle, Romaguera, escrivia: “…les raons d’aquesta aturada d’activitats cal cercar-les en l’apatia palesada dins l’àmbit cineclubista en general, i molt particularment en aquells cineclubs instal·lats en el bell mig de les ciutats… on les ofertes cinematogràfiques han sigut progressivament i són sortosament nombroses; de manera primordial, les de la Filmoteca… a quasi cent metres del nostre local (es refereix al local del carrer de Mercaders núm. 32)… i també les cintes d’Art i Assaig que normalment s’exhibeixen en la zona cèntrica de Barcelona…”. Més endavant cita d’altres raons: “…inherents a la pròpia vida corporativa de l’Associació / Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, una vida que s’ha vist substancialment alterada en els darrers anys degut a la crisi generalitzada, entre d’altres motius, que ha motivat canvis interns considerables en un esforç lloable per adaptar-se a les noves circumstàncies econòmico-socials i també de caire professional… i la inevitable limitació pressupostària…”.
Jo faria la crònica d’aquesta “Primera setmana de cinema experimental espanyol”, a la secció de “Marginales y fronterizos” de la revista “Dirigido por…” núm. 86 (octubre 1981). Veure arxiu annexat.
.