Martí Rom

Pàgina Oficial de Martí Rom

  • Anys seixanta

  • “Pla de l’Ós” (1976) de Barcelona

1/

(73) CAPS DE SETMANA MIRONIANS

General

Joan Miró estimava aquelles catifes que durant els anys seixanta, i fins a principis dels setanta, es feien a Mont-roig per rebre la Mare de Déu de la Roca, patrona de Mont-roig i que era portada en processó des de la seva ermita fins el poble. Miró, en aquells 8 de setembre, pujava al poble acompanyat per algun amic a gaudir d’aquelles catifes fetes de safatans (encenalls) tenyits de colors. Hi ha una fotografia de Joaquim Gomis on es veu el portal del carrer Major i la llarga catifa que es perllonga fins la plaça de mossèn Gaietà Ivern, de l’església nova[1]. Freqüentment eren de formes geomètriques. Els safatans (encenalls) es tenyien prèviament amb anilines per aconseguir bells i emotius colors.

El paviment del “Pla de l’Ós” (1976) de la Rambla de Barcelona té com a referent aquestes catifes mont-rogenques. Aquest és l’únic “mural” ceràmic de Miró que és al terra, on les persones passen caminant pel seu damunt. Es va inaugurar el 23 de novembre de 1976. 

Josep Mañà ja ho esmentava en el catàleg de l’exposició “Joan Miró. L’arrel i l’indret”, feta durant el Centenari Miró 1993. Diu: “Les catifes… (de Mont-roig) eren una de les expressions de la creativitat col·lectiva que Joan Miró apreciava i admirava. L’influx i la petjada d’aquestes manifestacions plàstiques en l’obra mironiana els trobem en el mosaic de colors que realitzà en el pla de l’Os de la Rambla de Barcelona…” (pàg. 60).

Després de molts anys, el diumenge 29 d’agost de 2004 (a instàncies del Patronat de la Mare de Déu de la Roca) es va recuperar a Mont-roig aquella tradició de les catifes, que s’havia deixat de fer cap a mitjans dels anys setanta, amb motiu de la celebració de les Festes Quadriennals dedicades a la Patrona de Mont-roig.

Partint d’aquesta experiència, el Centre Miró de Mont-roig, el juny del 2005, va promoure que veïns del poble reproduïssin quadres de Miró a la manera d’aquelles catifes. Es celebrarien 7 “Cap de Setmana Mironià” (de 2005 a 2010, i 2012). Amb l’ajut d’associacions i veïns poble, es reproduirien quadres de safatans que omplirien els principals carrers del poble. Aquesta proposta volia ser com una mena de festa de benvinguda a Miró per les mateixes dates que ell venia a passar varis mesos al poble. A més, també hi havia intervencions d’artistes locals.

Mai hi havia hagut tant “Miró” escampat pels carrers de Mont-roig. Aquesta festa tenia un caràcter efímer, també a la manera de com estimava Miró aquests tipus d’actes. Els dies previs es tenyien sacs i sacs de safatans dels colors mironians. Al dissabte al matí s’iniciava l’elaboració de les reproduccions (de considerable grandària). I el diumenge a la nit es destruïen, acabant en sacs (però de brossa).

També el Centre Miró, conjuntament amb el Patronat de la Mare de Déu de a Roca, va presentar l’exposició “Les catifes de Mont-roig (a la Mare de Déu de la Roca)” de l‘1 de setembre al 31 de desembre de 2012. Vam fer un treball de recerca i recuperació de fotografies d’aquelles catifes antigues, dels anys seixanta i setanta. En el plafó que donava entrada a l’exposició es feia esment de la relació d’aquelles catifes de Mont-roig amb el mosaic de Joan Miró.

Es van fer 7 “Caps de Setmana Mironians”:

I: 18 i 19 del juny de 2005

II: 17 i 18 del juny de 2006

III: 16 i 17 del juny de 2007

IV: 14 i 15 del juny de 2008

V: 13 i 14 del juny de 2009

VI: 19 i 20 del juny de 2010

VII: 16 i 17 del juny de 2012

En aquests 7 “Caps de setmana mironians” es van reproduir 228 quadres de Joan Miró i hi va haver 57 aportacions d’artistes locals.

Podeu trobar més informació al web: www.centremiro.com

El 2007 vaig fer el documental “Safatans mironians” (10 min.). S’hi veu des de la preparació dels safatans (encenalls), tenyint-los de colors, fins l’elaboració de les reproduccions dels quadres de Miró. Ha quedat com un (altre) testimoni històric.


[1] Catàleg de l’exposició “Joan Miró. L’arrel i l’indret” de Josep Mañà (Centenari Miró 1993), pàg. 61.

.

.