Martí Rom

Pàgina Oficial de Martí Rom

1/

(24) CRÍTICA DE CURTMETRATGES

General

Sempre m’havia atret escriure sobre temes que difícilment sortien a les revistes cinematogràfiques. Informar sobre el cinema marginal que es feia a Espanya en la línia d’aquell “esperit de Cinema 2002” del que parlava. Després aquella secció anomenada “Marginales y fronterizos”, disset textos publicats majoritàriament a “Dirigido por…” però també a “Cinema 2001”, entre gener del 1981 al febrer del 1984. Veure el punt “20” d’aquesta “Hemeroteca particular”. També en aquest període començo (març de 1981, a “Nueva Lente”) una altra secció “rara” que es va dir “La perspectiva infinita”. Veure el punt “23” d’aquesta “Hemeroteca particular”.

Uns mesos després del final de “Cinema 2002” part de l’equip que havíem estat aquells anys va començar a col·laborar a “Nueva Lente”, una revista del mateix grup dedicada inicialment a la fotografia però que canviava el rumb amb la incorporació de textos cinematogràfics. Després passaríem a formar part de la curta experiència de “Cinema 2001” (cinc números).

Com que a “Dirigido por…” estava fent aquells “Marginales y fronterizos”, vaig decidir enfocar la nova col·laboració a “Nueva Lente” bàsicament a fer dues seccions: “Los cortos” i “La perspectiva infinita”. Aquesta crítica dels curtmetratges es fer a “Nueva Lente” (del gener del 1981 al gener del 1983), amb el títol de “Los cortos”, i després a  “Cinema 2001” (del novembre del 1983 al desembre del 1983), amb el títol de “Crítica de cortos. Cortos de crítica”.

Aquell primer text, “Nueva Lente” núm. 101, pàg. 48 (gener 1981), acaba dient: “nuestros presupuestos se resumen en la información como medio de posibilitar la difusión de estos films… y la crítica como reflexión necesaria…”. A primer arxiu annexat hi ha un resum dels diferents textos generals dedicats als curtmetratges.

Cal esmentar que en aquesta secció vaig tenir un col·laborador habitual, fou el Juan Manuel García Ferrer. La nostre seria una llarga col·laboració, que s’inicià al Cine Club Ingenieros (el 1972), continuaria en les revistes citades i després (fins el 2010) en els llibres i documentals del Cine Club Associació Enginyers. Uns quaranta anys!

Textos a “Nueva Lente”.

Núm. 101, pàg. 48 i 49 (gener 1981):

“Instants” de Joan Guitart

“¡Para unes prisas…! d’Andrés Santana

“Memorias de un paisaje” de José Luis Guerín

Núm. 103, pàg. 42 i 43 (març 1981):

“Arrieros” de Melchor Casals

“Una leyenda asturiana” de Gonzalo Suárez

“La huella” de Vicente Ferrándiz

“Casa tomada” de Pere Vila

“D’un roig encès: Miró i Mont-roig” de Martí Rom

“Les energies” de la Cooperativa de Cinema Alternatiu

(Aquestes dos últimes són de Mirito Torreiro)

Núm. 105, pàg. 29 a 31 (maig 1981):

“Retorn” de Pere Vila

“A salto de mata” de Raúl Peña

“Homenaje a Troi” de Fernando Trueba

“El panda” de Manuel G. Rojas

“Asparagus” de Suzan Pitt

“Magia rosa” de Juan Antonio Bretón

“La Mancomunitat de Catalunya” de Llorenç Soler

Núm. 106, pàg. 43 i 44 (juny 1981):

(Amb Joan Guitart)

“Más allà de las rejas” de Llorenç Soler

“Orígens del catalanisme polític” de Llorenç Soler

“El final” de E. Banqué

“Vida de perros” de J. L. Viciana

“Cos trencat” de Raúl Contel

Núm. 112, pàg. 50 i 51 (desembre 1981):

“Romanços de lluna plena” de Joan Martí

“Alfonso Sánchez” de José Luis Garci

Núm. 121, pàg. 45 a 49 (setembre 1982):

“Naturaleza muerta” de José Luis Guerín

“¡Dejadme vivir!” de José Luis Merino

“Ramblas 24 h.” d’Antoni Muntadas i Benet Rossell

“Nonell” de Joaquim Dols

“Guinovart” de Llorenç Soler

“Videoexperiencia PS-1” de Llorenç Soler

Núm. 123, pàg. 60 a 65 (novembre 1982):

“Loco por Machín” de J. L. García Sánchez

“Pomporrutas imperiales” de Fernando Colomo

“J. Grau Garriga” de Joan Bosch

“Composición en otoño” de L. Enrique Torán

“Ikusmena” de Montxo Armendáriz

“Riego sanguíneo” de Fernando Huertas

“4 Km.” De Juan Antonio Gamero

“El beato Ripo” d’Equipo Máquina

“Ir por lana” de Miguel Angel Díez

“Espacio en silencio” d’Eduardo R. Campoy

“Arte y màgia de la acuarela” de José Alcón Traver

“Viure sense viure” de Carles Mira

“Tiro de gracia” de Rafael Monleón

Núm. 124, pàg. 44 a 48 (desembre 1982):

“Labelecialalació” de J. L. García Sánchez

“La azotea” de Miguel Angel Díez

“Testamento de un pueblo” de Manuel García Muñoz

“Noticiari núm. 36” d’Albert Abril

“Amo mi cama rica” d’Emilio Martínez Lázaro

“El camino del cielo” d’Emilio Martínez Lázaro

“Señales en la ventana” de Jaime Chavarri

“Crónica exterior” de Manolo Vidal

“Partenaire” de Manolo Vidal

“Espera” de Fausto Canel

“Y yo qué sé” d’Emma Cohen

“Ana y el espejo” de Pérez Guzmán

“Disfraces” de Concha Romero

“Fondue de queso” de Gerardo García

“Paisaje con árbol” d’Alvaro del Amo

Núm. 125, pàg. 64 a 68 (gener 1983):

“La casa del mim” de Joan Martí

“Guernika en flames” de Francesc Ribera

“Expediente” de Carlos Rodríguez Sanz i Manuel Coronado

“Azul” de Marta Batlle

“La Rosario y el Pinzas” de Martín Garrido

“Bolero de amor” de Francesc Betriu

“Hola, Natalia” d’Irina Konbarskaya

“Monoteísmo” d’Angel Berenguer

“El ermitaño (Tocata y hojalata)” de Jesús Munárriz

“Increíble, pero mentira” d’Enrique Creste i J. L. Díez

“La comida” de José maria Puigcerver

“Felicidad” de Gabriel Blanco

 

Textos a “Cinema 2001”.

Núm. 2, pàg. 12 a 14 (novembre 1983):

“Un matí qualsevol…” d’Antoni Verdaguer

“Marta, María… y su hermana” de Fernando Huertas

“El canto de la sirena” de Ricardo Sáenz de Heredia

“Circular” d’Eduardo Campoy

“Simulacro” d’Elena Pérez

“La festa dels bojos” de Luis Racionero

“El consumidor” d’Albert Vidal

Núm. 3, pàg. 11 i 12 (desembre 1983):

“Picasso nostre” de María Lluïsa Borràs

“Un adiós a Steve McQueen” de Mireia Ros

“Paisatge per després d’una riuada” de Ferran Llagostera

“Parleu després de sentir el senyal” d’Antoni Verdaguer

La secció es va acabar amb la fi de “Cinema 2001”. En total foren 75 crítiques de curtmetratges. També en aquest cas, aquesta enumeració vol facilitar la recerca de textos.

Al segon arxiu annexat hi ha un resum de 21 d’aquestes crítiques. A més, al final hi ha un text del J. M. García Ferrer sobre els curtmetratges en general (“El poder evocador de los objetos”) i 2 crítiques més (“Nueva Lente” núm. 121, setembre 1982).

.

.