Martí Rom

Pàgina Oficial de Martí Rom

1/

(04) CINE CLUB INGENIEROS (C.C.I.): 1972-1973

General

Fou l’època que vaig començar a anar al cinema amb una llibreta per anotar el que creia interessant; a més duia una petita llanterna per poder escriure en la foscor de la sala. Algun cop s’apropava l’acomodador per veure que passava. Veia gairebé una pel·lícula al dia, comptant que els caps de setmana era un continu de sessions, seguia Cine clubs de punta a punta de Barcelona. També s’havia inaugurat la Filmoteca (24 d’abril de 1972) en aquell local del carrer Mercaders núm. 32. I, a més, era quan al segon canal de televisió (UHF) feien interessants cicles de cinema que et permetien recuperar pel·lícules antigues.

En el curs 1972-1973, fou quan es va incorporar (al C.C.I.,) el que havia de ser el meu company cinematogràfic de tants i tants anys, el Juan Manuel García Ferrer. Fou també l’any de la fusió de les programacions dels dijous i la dels dissabtes. Es va crear el logo del C.C.I. Aquesta és una etapa d’una gran repercussió en la premsa cinematogràfica. Es van fer 40 sessions (61 passis) i 1 sessions especials en dissabte (“10 horas de cine del C.C.I.”). El llibre recopilació dels dossiers publicats durant el curs tenia 408 pàgines (DIN A4). Vam començar a fer murals informatius sobre qüestions cinematogràfiques (veure fotografia).

A més dels cicles Hitchcock, Truffaut i Berlanga, vam continuar amb de Chaplin (període Mutual). Però va ser l’any que vam iniciar una nova línia de projeccions, la de donar sortida d’una manera quasi normal al “cinema independent” que es feia a Catalunya, principalment. Era el que teníem més a prop i coneixíem els seus realitzadors. Per exemple, vam fer un cicle complert sobre Pere Portabella (tan les seves produccions com les realitzacions), o un altre sobre Antoni Padrós. Deuria ser la primera vegada que es feia un cicle dedicat a Portabella i a Padrós. També vam fer sessions dedicades a Llorenç Soler, o als curts de Pere Joan Ventura, Roc Villas, Jordi Cadena. Una altre va ser sobre “Art conceptual”, en els seus inicis a Catalunya. Aquesta vessant més experimental es va continuar amb la sessió dedicada al “Anti-cine” de Javier Aguirre. L’important era que no solament es feien projeccions de material que no tenia possibilitat de ser exhibit en els canals normals (del règim franquista) sinó que sempre hi havia col·loqui i que aquest es publicava en un dossier annexa en una propera sessió. Puc destacar els d’Antoni Padrós, Carles Santos (sobre “Art conceptual”) i Javier Aguirre. També vam poder projectar algun material procedent d’Itàlia (del Partit Comunista Italià) que tenia en dipòsit “El Volti”, com “Apollon, una fabbrica occupata” (1968) d’Ugo Gregoretti. “El Volti” fou un precedent de la “Central del Curt” (C.D.C.) , distribuïdora alternativa cinematogràfica; a partir de 1975 la C.D.C. acollirà el material clandestí que tenia “El Volti” (veure textos ”El Volti…” a l’apartat d’aquest web dedicat a la “Central del Curt”).

També fou en aquest curs 1972-1973 quan es va fer aquell curs de cinema a l’Institut del Teatre” de Barcelona, al carrer Elisabets, que era un intent de continuar amb l’Escola Aixelà (1968-1970). Els professors eren: Pere Portabella (teoria del llenguatge), Llorenç Soler (tècnica cinematogràfica), Carles Santos (banda sonora) i Francesc Espresate (vídeocomunicació). Entre els participants hi havia: Antoni Padrós, Jesús Garay, Jordi Cadena, Roc Villas, Pere Joan Ventura, Gustavo Hernández… Les sessions es feien a la tarda i jo m’hi passava algun cop, era la manera d’estar connectat amb el “cinema independent”. D’aquí van sortir algunes de les sessions que es van fer al C.C.I. Dels debats que s’hi feien, a l’Institut del Teatre”, van sortir alguns textos teòrics. Em passaven els originals i jo els imprimia amb l’offset d’Enginyers. Tres dels textos més específicament cinematogràfics, a més, els van distribuir en alguna de les sessions del C.C.I. i els van incorporar en el llibre anual. Eren: “El sistema establecido. La contestación. Proceso de producción: idealista / materialista”, “Cine independiente. Realidad. Alternativas” i “Notes per un cinema al servei de la lluita de classes” (veure arxiu annexat).

Addenda

Aquest curs C.C.I. 1972-1973 va esclatar el “affaire” de la supressió del Premi Sant Jordi al millor cine club. El C.C.I. l’havia rebut l’any anterior. Vegeu dossier sobre aquest “affaire” a l’arxiu annexat.

.

.

PROGRAMACIÓ:

.

Dossier ART CONCEPTUAL

.